fredag 30 december 2011

Försakade saker - Spring och köp V

 Tevekoppsfat i Coloradosvart, 40 spänn styck. Tyvärr inga koppar. Köpvärt?

 En Pierre Olofssonlito för 400 kr, upplagan är stor 260. Jag gillar den och är verkligen i valet och kvalet. Men är det prisvärt? (Jag slog till idag.). Uppdatering: Detta motiv utgivet för Grafiska Sällskapet.

 En snömålning av Gunnar Johnsson, 1917-2007. Han hyllades stort för sina första utställningar. Jag gillar den, men var tusan skulle jag hänga den? Det är ju fullt på väggarna.

 En målning i naivistisk stil, lite Olle Olsson Hagalund, tycker jag. Har glömt bort konstnären. Men om man gillar stilen så är den rätt fin. Gissar på att det är ett Göteborgsmotiv.
Uppdatering:
ESKIL NORDELL
Bildkonstnär, tecknare, grafiker, född 1921 i Boxholm. Han har utbildat sig på egen hand och under resor i Danmark, Norge, Italien och Frankrike. Han har arbetat med ett spontant, livfullt berättande måleri. Representerad: muséerna i Norrköping, Linköping och Kalmar.



Här är en sjukt kass bild från Myrorna på Götgatan. De har halva priset på allt i butiken för att de ska lägga om golven. Mycket utplockat, men det här märkligt dekorerade LA-fatet för 15 kr, samt ett i den största modellen för 25 kr, var väl köpvärt. Har aldrig sett denna dekor. Men ingen favorit till mig. Utöver det såg jag att Irma Yourstone-skålen fanns kvar, samt ett troligen unikat av Mari Simmulsson fanns för 50 kr. (Ett ganska trist fat). Samt ett avlång fat som jag ju borde plåtat. Tror det är Hjördis Oldfors, brukar vara randigt vinröd med svarta breda band.Men den är var i blått istället. Mysko. Tror den kostade 90 kr. Så om du är UE-samlare så ska du kila dit.

3 kommentarer:

  1. Nu har jag ju redan ett komplett set med den svart/gröna tv-koppen, men förmodligen hade jag inte kunnat hålla mig från att köpa. Man kan ju hitta koppar och då blir det plötsligt en ekonomisk sensation :-) Lätt värt det !

    Liton hade jag förmodligen också köpt, även om mina köp oftast ligger lägre i pris ;-) Om den är i fint skick så...

    Fatet av Oldfors heter "Blå band" istället för "Röda band", samma modeller, annan dekor. Unikatet av MS finns det säkert spekulanter på, även om det var trist...

    SvaraRadera
  2. Skulle nog ha köpt 4-5 st av TV-faten åtminstone. Och definitivt Pierre Olofsson-liton också. Hade det varit här så hade inte grejerna legat många sekunder på loppisarna!

    SvaraRadera
  3. Ok. Faten tror jag passar. Har extra fat redan, och ser aldrig udda koppar.

    Liton är jag sugen på. Återstår att se om den finns kvar nästa år.

    Tack för kommentarerna.

    SvaraRadera