måndag 15 december 2014

Retrobloggarnas julkalender lucka 15



Den här julen var jag enormt stolt, för min storebror hade kommit hem från USA och tagit med en riktig Kåjbåjhatt. Pickadollerna var också fina, men dom hade orsakat stort trubbel i tullen. Flygplatsen trodde såklart att det var riktiga grejer och inte en julklapp till mig. Men efter mycket snack fick han med pistolerna hem till en mycket glad lillebror. Tomten som sticker upp bredvid granen står idag bredvid årets julgran. Lite mer skamfilad, men ändå hel.

Här står tidigare nämnde storebror tillsammans med min farfar Helge. Tomtedräkterna som har funnits sen sent femtiotal, handsydda av min mor, återfinns nu hos brorsbarnens barn. Hemsytt rules! Fåtöljen har för länge sedan försvunnit. Men den lilla grisen som står bakom höll i många år. För ett par år sedan så hade min yngste son ner den i golvet. Men som tur är hittade jag en likadan på loppis dagen efter. Den levde och var hel fram till imorse, då botten på jullådan gav upp. Så det blir att jag efter en ny - men de brukar vara vanliga.


Hittade en bonusbild på mig och farsan. Älska tröjan!
Årets pepparkaksbak - "ekorren" uppe på taket har Tore 3,5 år ritat. I stolen som undertecknad byggt helt utan ritning...sitter den lilla arga tomten.

Hittade också en bild på ett gammalt pepparkakshus från 2008 som tonårsdottern gjorde. Inte så juligt kanske. Räven skelar av skam,

Med detta önskar jag God Jul. Och på återseende. Kika gärna in på min Insta: FAAGLARNA
Tipsar också om övriga luckor som ni hittar ni här:
1 dec - Martina – Old shit & stuff
2 dec – Helena – Retrotokig
3 dec – Otilia – Fröken Otilias köksskåp
4 dec – Jan – Form55
5 dec - Emma – Tant Emmas bravader
6 dec – Malin – Gestaltningstanten
7 dec (sön) – Gitte – Gittes allehanda och Maria – Gilas grotta
8 dec Ann-Charlotte – Teak och orkideer
9 dec – Anna – Retrolux 
10 dec – Liz – Undantaget i Hulebäck
11 dec – LovisaJag, en Loppista
12 dec - Caroline – Fina fyndet
13 dec – Susanne – Vintage Spyglass
14 dec -  Benny - Porslinsbloggen
14 dec - Yvonne - 50-tals keramik
Imorgon blir det: Carin Söderström - audreyfenn - audreyfennochalltfint.wordpress.com

2 kommentarer: