onsdag 1 augusti 2012

Bildsvep från Emmabodas loppisar

 Thekoppar Tahiti av Stig Lindberg. 6 st 8500 kr !!
 Mysko lampa av Erik Höglund
 Spaceade hängande vaser för t ex torkade blommor. Om jag minns rätt så var det Lindshammar. Blev osäker nu. Edit: hängtaskor från Gullaskruf, design Kjell Blomberg, Tack Benny!



Tidig olja av Erik Höglund, troligen målad i Danmark på femtiotalet.


En lito av estniske konstären Wiralt, just denna heter Arkeia. Brukar kosta kring 10000 kr.

Eduard Wiiralt var en estnisk bildkonstnär född i S:t Petersburg, Ryssland. Han studerade grafik i Tallin och i Tartu samt studieresor till bland annat Marocko, Österrike, Tyskland och Sverige. Wiiralts stil var expressionistisk och surrealistisk. Hans verk är främst utförda i gråskala och föreställer absurda figurkompositioner.

 Minns inte vad dessa koppar kostade. Men klart mindre än Tahiti.

 På loppisavdelningen fans det betydligt billigare saker, som dessa lampor från Ateljé Lyktan.


 Helt oanvända damskor för 40 kr, i kartong.


 Två stora Jobs tryck hade dom. Minns ej priset.

 Ett stort utbud av sköna mönster som dessa jackor.
Snyggt duschdraperi från Borås Väveri, 30 kr.


Samtliga bilder från Kvarnen i Lindås. Mycket trevlig handlare som har full koll på läget. Brukar försöka hålla lite lägre priser än i storstan. Rekommenderas.


På Sabines i Emmaboda blandades högt med lågt. Dock tycker jag hennes prisnivå var på tok för hög. Rörig butik som är svår att överblicka. Men priserna är som på en antikmässa. Gör om - Gör rätt.

 Visar lite glas med orignaletikett, kan ju vara bra som referens.

 Udda tallrikar
 Original tyger med etikett kvar.

 Lite finare glas, till högre pris. Som denna Colora.


Sabines har ett stort utbud, med höga priser, men kanske hittar du just det du söker. Är du i krokarna tycker  jag du ska kika in. Glöm inte ladan bredvid.

10 kommentarer:

  1. De hängande är sk hängtaskor från Gullaskruf, design Kjell Blomberg. Jag har en grön, men dessa hade jag nappat på om priset varit rätt!

    Likaså med faten/tallrikarna, här hade jag köpt på mig flera Gefle-fat ser jag ;-)

    SvaraRadera
  2. Men guuu vicka dyra koppar! Personligen tycker jag inte ens de är speciellt snygga, men om man väldigt gärna vill ha dem kanske man gärna pungar ut den summan?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, han sa att han sett auktionsnoteringar på den nivån. Men helst ville han ha dom kvar. De är tydligen sällsynta, framförallt thekopparna. 1500 kr/st är tydligen inte ovanligt.

      Radera
  3. Har aldrig loppat i Emmaboda, men det är ju inte omöjligt att jag har vägarna förbi någon gång så då är det toppen att ha dina tips! :) Tahiti-kopparna är ingen personlig favorit men det är ju bra att veta att de är populära hos andra så man inte lämnar någon billig del på loppis. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittar du Tahitikoppar till bra pris så ska du nog köpa. Assietterna är inte lika spännande. Men kika in på mina tips, om du är i krokarna. Alltid hittar man något.

      Radera
  4. Jag hade inte lämnat kvar en Tahiti med tanke på hur ovanliga de verkar vara. Men till det priset hade jag vänt på klacken.
    Jag hade gärna rotat runt bland de udda tallrikarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt. Men han satte mässpriser för han ville att de skulle stå och se fina ut i butiken. Och njuta lite av dom.

      Radera
  5. Hello. is this wiiralt available or not :)
    37255656841 if is this available :)

    SvaraRadera
  6. Tahiti kopparna är nu sålda för 8000 SEK

    SvaraRadera