lördag 4 juni 2011

Dagens två bästa Traderatips

Dagens tips nr 1: En tavla av Franciska Clausen.

Bilden borttagen på köparens begäran.



Brukar gå loss på ca 30.000 SEK på auktion. Kan vara ett bra köp, med andra ord.
Edit1: När artikeln skrevs låg den kring 1000 kr.
Edit2: Slutpriset  blev strax över 13.000 SEK. Stort budrace på slutet.


Clausen, Franciska, 1899–1986, dansk konstnär. Clausen hörde under 1920- och 30-talen till det internationella avantgardet och deltog i flera viktiga utställningar med både rent geometrisk-abstrakta och surrealistiska kompositioner. Hon uppmärksammades i sitt hemland först på 1950-talet, varefter hon räknas som en pionjär för den nonfigurativa konsten i Danmark.

 Dagens tips nr 2: En tavla av flera Cobrakonstnärer. Signerad av Mogens Balle, Lucebert, Heimrad Prem och Knud Nielsen.



Alltså 4 välkända namn, kanske borde den hänga på ett museum istället?
Lite mer info om Cobra - http://users.cybercity.dk/~dsl71660/cobra.htm

http://www.tradera.com/TREVLIG-MODERN-MALNING-OVANLIG-auktion_230908_134255464
Edit1: När artikeln skrevs låg den kring 350 kr.
Edit2: Slutpriset  blev strax över 7800 SEK.
Vem slår till?

Tyvärr har jag inte möjlighet att köpa dom just nu, men det borde vara en mycket bra investering.

2 kommentarer:

  1. Jag är lite tveksam till äktheten på Fransisca Clausens målning. Originalram kan det väl i alla fall inte vara - det ser ut som en gustaviansk ram! Om den hade funnits på ett auktoriserat auktionshus istället så hade säkert fler bjudit. Då ansvarar de för äktheten med hjälp av konstexperter. Nu får var och en bidra med det omdömet.

    SvaraRadera
  2. Helt rätt, köpa konst så här är ju vanskligt.
    Men jag tror faktiskt att den är korrekt. Dock står det ju inte utskrivet vem det är, utan enbart signaturen F.C. Men stilmässigt mm så tror jag det stämmer. Hon var ju väldigt produktiv, om jag förstått rätt.

    Men det är klart, jag borde kanske utfärda en varning också...

    Själv köpte jag en gouache av Olle Bonnier på Tradera för 300 spänn. Den tvivlar jag ej på äktheten av. Endast säljaren som saknande koll.

    SvaraRadera