måndag 23 april 2012

Amanita Amanita och lite annat

 Ett av helgens inköp, Sockerskål och Gräddkanna i Amanitaserien. Har sedan tidigare kaffekoppar och äggkoppar i samma serie och färg. 29 kr per del. Tyvärr lite skav i dekoren, vilket är mycket vanligt. Men inget nagg. Ska försöka sälja iväg hela setet framöver. 4 koppar, ovanstående + äggkoppar.

På pipen ser du tydligt färgavfallet.
Modellen heter väl AX.
En fin tröja till sonen fr 15 spänn.

 En Bx-2 kruka av Karin B i perfekt skick låg i soprummet i helgen. Kan väl fungera att ge bort tillsammans med en krukväxt. Sparas så länge.






Ett litet askfat, som jag tror är från Orrefors. Osignerat, men värt en tia.
 Såg denna vas i fin blå färg. Vände som brukligt på den och såg att det var en signerad pjäs från Holmegaard. Jag har en del Holmegaard sedan tidigare, men faktiskt inte något signerat. Nyfiken som jag är slog jag till på den för 40 kr. Väl hemma kikade jag på denna sida: holmegaardresource

Och direkt fick jag följande info: Formgiven och signerad av Per Lutken, 1963. Tillverkad fram till 1970. Modellnr 18163, serien heter Safirblå.
Närbild av stämpeln som jag tolkade från början till ett R (vilket var P L), samt IB / 63 men det stod 18163.

Tid för att lösa "mysteriet" = mindre än tio minuter.
Värt 40 kr?

Alla gånger...

2 kommentarer:

  1. Jag har en låg flaskvas i "Safirblå"-serien, samt en likadan i den gröna varianten "Majgrøn", också signerade. Fin kvalitet tycker jag!

    SvaraRadera
  2. jepp, majgrön är fin också.

    SvaraRadera