torsdag 16 juni 2011

Konst i grått

Konst är ju både intressant och svårt. Jag har en förkärlek för Konkret Konst, men tyvärr inte en plånbok som gillar konstnärer som Olle Bonniér, Pierre Olofsson och Lennart Rodhe. Därför tycker jag det är intressant att titta lite utanför kretsen av konkretister. Konstnärer som var verksamma under 1950-60-talet brukar jag gilla. Harry Booström och i viss mån Wiking Svensson känns mer plånboksvänliga. Wiking är kanske inte en konkret konstnär, men jag väljer att visa några nedplockade bilder av honom.


Wiking Svensson, född 1915 i Ölme i Värmland, död 1979, studerade för André Lhôte, Othon Friesz, Edmond Mac Avoy och Fernand Legér i Paris där han bodde och verkade 1946-1956. Under Paristiden hade han bland annat utställningar på Musée des Art Moderne och Tessininstitutet. Han finns representerad på Tessininstitutet och på Musée de Pau i Frankrike. När Wiking Svensson återvände till Sverige bosatte han sig i Göteborg och en period i Dalsland. 
Wiking Svensson finns representerad på Moderna Museet, Stockholm, Göteborgs konstmuseum, Malmö museum, Norrköpings museum, Värmlands Museum, Borås Konsthall, Västerås stads konstsamlingar och Kiruna stads konstsamlingar.







2 kommentarer:

  1. Det går att köpa bra konkret konst billigt. Litos av Lennart Rodhe går att hitta för ett par hundralappar. Jag har två som jag har köpt billigt. Och så går det ju bra att måla själv också!

    SvaraRadera
  2. Jag vill helst ha original, men oljorna går ju bort av ekonomiska skäl. Men teckningar, pasteller, gouacher. Litos eller träsnitt i små upplagor kan ju vara intressanta, men annars passar jag. Klart kostar det under 100 så är det ju köp.

    SvaraRadera